pa’ adeneu’ tau?


Am vazut la Scaietina povestea despre bangladeshul si magazinul romanesc, si mi-am adus aminte ca vroiam sa scriu despre asta.
De ziua mea, s-au dus masculul si sora-mea sa cumpere mici de la un magazin romanesc. Buni micii, nu zic nu, da’ nu-s specific romanesti. Ca mai au si astia in magazine „cevapcici” care-s tot mici.
Si ma intrebam care-i rostul magazinelor romanesti? Ma rog, raspunsul ar fi ca suntem o natie de indobitociti, care in loc sa traga pe nas ca-n occident, trag pe nas praf de pufuleti si firmituri de eugenia.
Deci pleaca romanul din tara fiindca printre altele e satul de saracie si de produse de proasta calitate. Vine in Germanica unde magazinele-s pline de mancare buna si la pret mai mult decat rezonabil (nu cu mai putine E-uri neaparat, da’ macar mai buna la gust), si ce face? In loc sa-si cumpere o ciocolata Ritter, da fuga la cel mai apropiat magazin romanesc (aflat intotdeauna la cel putin 10-15 km distanta) si cumpara o eugenie. Wtf?
Eugenii, pateu, pufuleti, zacusca la borcan si mici.  Iata cum se fac bani din prostia romanilor.  Si toate astea la niste preturi imense. Adica 8 euro pe un borcan micut de zacusca?????
Eu n-am vazut chinezi sa dea fuga la magazinul chinezesc sa-si cumpere o radiera cu miros d-ala dulce, cum erau pe vremea cand eram copil. Sau guma de mestecat chinezeasca. Sau foite chinezesti pentru ca sa nu produca copii.
Bine asta cu foitele chinezesti este antologica :)) Mi-am adus aminte si fac acum o paranteza.
Vine o tuta cu o problema majora, si o expune grupului de prieteni si prietene: nu stiu ce s-a intamplat dar am ramas gravida chiar daca am folosit foite chinezesti.
Unul din grup ii spune pe tonul cu care vorbesti cu copiii retarzi: pai tu  te-ai gandit ca desi sunt cateva miliarde de chinezi pe lume, foitele chinezesti vor functiona perfect ca tehnica de contraceptie?
:))
In fine, deci ca sa revin: magazinele romanesti mi se par o tampenie sinistra, alimentata de prostia romanilor nostalgici.  Nostalgici dupa ce?
Really? Ai zice ca eugeniile si pufuletii ne-au fost grefati pa’ adene, ca o gena in plus, una care ne face romani no matter what.

Nu m-ar mira deci, ca peste 10-15 ani sa vina pufosul sa-mi spuna  ca ii este pofta sa manance ceva nedefinit, nu stie ce, dar ceva cu gust de plastic, sfaramicios, si care pute atunci cand deschizi punga.

 

19 responses to “pa’ adeneu’ tau?

  1. ei si tu … esti prea acida! este un soi de nostalgie care se alimenteaza sau se trateaza cu mici, telemea, eugenii etc. Si sunt si alte natii, chinezi, italieni, americani, japonezi … cam ce vrei tu … care fac fix la fel!

    • da mah, dar mancarea italieneasca, japoneza, chinezeasca sau indiana, e o chestie. eugeniile, zacusca mandy, pateul, pufuletii si „vranzele”, sunt alta :))

  2. hai că chinezii n-or folosi foițe d-alea, dar oriunde s-ar afla ei tot tăițeii de orez și urechile de lemn și le mănâncă. Cu sos de soia😀 Așa că tre să avem și noi eugeniile noastre. uite, eu acuma in Ro simt nevoia unui magazin german, de unde sa cumpar niste curry wursti😉

  3. Hah, da! sunt si aici cevapcici care sunt turcesti daca nu ma insel si-i cumperi civilizat de la Lidl care Lidl se pare ca a prins smecheria si aduce si chestiuni romanesti pentru nostalgici🙂
    Si-am mancat niste mici romanesti facuti de un macelar italian de credeam ca-s in Rai si tot zbieram sa fure careva scara:))
    Ce sa zic, draga Blo, habar n-am cum ii mai bine, dar am cateodata niste pofte cu smantana, parizer, icre cu ceapa Negro de nu poci altfel decat sa pacatuiesc asumandu-mi toate toate responsabilitatile de adult iresponsabil ce sunt!

    • :)) am fost spalati pe creier, asta s-a intamplat :)) ce, eu n-am mancat cu fi-mea o punga intreaga de pufuleti in cateva minute? :))

  4. tu, mie imi plac pufarinii si pufuletii si zacusca de cand ma stiu, si imi pare bine ca le gasesc si pe aici. zacusca ii 2,50 euro borcanul, pufarinii si pufuletii 50 de centime si aia de vinde ii super simpatica, nu cred ca face o afacere de „jecmaneala”. si consortul s-o invatat sa mance slanina cu ceapa, si imi pare bine ca este si aia:)

    cand am fost in china era un supermarket pentru expati, si la fel vedeai si pe acolo, tot felul de anglosaxoni care isi luau portia de fasole cu carnati si sirop de artar si ce alte cacaturi mai mancau in afara de orez:)

    eu cred ca e vorba de a nu te simti chiar asa ca la „aia acasa” ci umpicutz si la tine. ce-i familiar cand totul in jurul tau nu e, face bine la moral.

    • bai, 2,5 euro/borcan este rezonabil, cred eu. da’ 8 euro mi se pare enorm, si mi se pare o tampenie sa fii atat de nostalgic incat sa fii in stare sa alegi sa cumperi asa ceva, in loc sa dai banii aia pe o friptura buna. zacusca imi place si mie foarte tare, si chiar o sa fac anul asta🙂
      da’ intre eugenii si ritter, cred ca voi alege intotdeauna ritteru’

      • ‘te fleosc, daca imi vine sa manc o eugenie si nu un ritter ce-are?🙂 noi merem la restaurantul romanesc unde dam 7 euro pe 2 mici (enormi, ce-i drept) si 5 pe o ciorba de burta, daca de alea avem chef…nu-i nostalgie, ci pur si simplu imi plac (si alea, si altele).

        • creca cel mai important e ca eugeniile, pufarinii, pufuletii si restul au o poveste, cu un „pret emotional” (ai da probabil oricat sa le mai simti o data gustul), sa iti aduci aminte de ce iti plac sau nu asa de mult. ritteru’ pentru mine nu are poveste, e ceva bun, si atat, fripturile – bune la fel, da’ niciuna nu imi aduce aminte de fabrica de bere timisoreana si gradina ei ca micii:)

          • da, exact asta constatam si eu acum, ca pentru mine eugeniile si pufuletii sunt legati de o perioada groaznica, in care n-aveam bani nici sa trec strada. poate ca de-aia nu-mi starnesc nostalgii.

        • ciorba de burta.. pe asta da, as da banii🙂

  5. Pe aici e plin de magazine ‘etnice’, ca asa li se zice. Si e OK. Prefer la orice ora o ciocolata ritter sport sau milka rahatului de Hershey’s sau ce mai fac americanii astia. Mai gasim si apa Borsec si asta e chiar buna, chiar comparativ cu Perrier. Is mai multe magazine romanesti sau poloneze pe care le ‘batem’ destul de des si unele produse is excelente. Drept ii ca si scumpe. Nu is ahtiata dupa eugenii si nici pufuleti, dar halesc oricand o zacusca buna (chiar am gasit facuta in Macedonia, buna cu spume) sau o sunca in stil romanesc.

    • da mah, eu vorbeam de chestiile care sunt de foarte proasta calitate, si astia le cumpara doar din nostalgie. zacusca mandy de exemplu, este groaznica. la fel si eugeniile, pufuletii si pateul romanesc. prefer oricand pateu frantuzesc si dulciurile de buna calitate. despre asta vorbeam.

  6. N-ai sa vezi oameni care sa dea o gramada de bani pe haine sintetice 100% doar ca sa isi (re)aminteasca de uniforma de soim al patriei🙂 sau pe bibelouri in forma de peste sa si le puna pe televizoare, doar ca asa era in casa bunicii…
    O sa vezi insa, multa vreme de acum incolo, romani cumparand eugenii, zacusca, pateu sau icre pentru ca odata cu produsele (care pot fi de proasta calitate) de fapt cumpara gustul-ce-le-duce-aminte-de casa…ei cumpara reinvierea unor amintiri. Reactivarea amintirilor prin intermediul memoriei gustative si/sau a celei olfactive e cea mai sigura si uneori accesibila cale la trecutul nostru. Si e vorba de niste STARI pe care le-am trait candva, nu neaparat despre gustul de eugenie :))). Asa cum, daca simti miros de cozonac si vin fiert poti sa te simti bine, doar prin reactivarea starilor asociate Craciunulului (vacanta de iarna,bunici, familie, caldura, surprize, cadouri…). Oamenii nu dau 8 euro pe o zacusca🙂 dau 8 euro pe starea ce le-o da si pe amintirile frumoase…Da, poate suntem niste nostalgici …dar macar din cand in cand, cred ca putem fi…
    P.S. Sora-mea cere la pachet pufuleti, pufarine, eugenii si plante de la plafar pentru ceaiuri :)))
    P.S. 2 Uneori imi cumpar si eu eugenii :))) chiar daca stau in Ro si imi permit orice ciocolata, oricand… Imi plac si, bonus, imi aduc aminte de studentie (ca si biscuitii piknik).

    • :)) adevarul este ca eu am alt fel de nostalgii: cornurile cu lapte din vremea liceului si batoanele cu mac dintotdeauna, pana sa plec din tara :))
      nici eu nu-s mai breaza :))
      sunt multe chestii care imi aduc aminte de momente placute, dar probabil ca mie eugeniile si pufuletii imi aduc aminte doar de faptul ca n-aveam bani sa imi cumpar de mancare. sau poate ca sunt eu ciudata.. soacra-mea ne-a trimis si pateu de exemplu, si desi am amintiri foarte frumoase legate de pateul ala cu porc albastru, tot nu mi-a venit sa il mananc acum :))
      cele mai frumoase amintiri sunt totusi legate de papanasi😀

  7. da un leu pentru adeneu!
    hai ba las´o´n ciunga ca habar n´am daca exista vreun magazin cu specific deci implicit n´am intrat&cumparat. Da´zacusca & salata de vinete am tot mincat, ca le´am facut singur ba puturosilor, daca va lasau romanii mostenire niste autostrazi ce bine era. si ce bine iese sarmaua de cracan facuta din varza croata luata din magazin turcesc de un semibozgor secondat de o baieroaica fulltime,´abar n´ aveti. baa, cevapcicicilor(e specific croato sirbesc) daca iei un kil de carne tocata de vita si´l lasi peste noapte cu ceva mirodenii din car enu lipsesc usturoiul, salt&pepper( e de la incashi astea) si le perpeliti pe gratar & carbune va urinati prin pipi pe caru´cu bere.Hai ca´s dat dracu´..

    • :)) asa gandesc si eu mah :))
      cat despre varza murata.. n-am gasit inca varza d-aia buna, in saramura, doar in otet cum mananca amaratii astia pe aici. da’ mai caut. magazinele turcesti sunt niste adevarate oaze pentru mine, mare consumatoare de orez dar nu d-asta bob cu bob, cum mananca nemtii.
      stai sa caut reteta de mici si-ti dau pe mail. balesti garantat numai cand citesti😀

  8. Bai fratilor, daca va e atat de dor de Ro, de ce ati parasit-o. Veniti o data pe an in tara si va imbuibati si gata cu doru…Eu stau in nordul Greciei si au fost cateva tentative de super market Moldova, dar n-a rezistat. Exact cum spuneati si scumpe si indoielnice..cateva vinuri erau tentante…restul le fac si altii, micii exista in tarile balcanice, sarmalele la fel..asa ca ceva pur romanesc sunt ROMANII, care s-au mai corcit…

    • pai nah, unora eugeniile le starnesc amintiri placute. mie nu, de-aia nici nu mi-e dor de Ro, si nici nu cumpar chestii romanesti din magazine.
      singura chestie care am spus ca-mi lipseste, este orezul din care sa pot face pilaf, si nu asta bob-cu-bob cum mananca nemtii. dar il gasesc in magazinele turcesti fara probleme, n-am nevoie de magazin romanesc pentru asta.

Lasă un răspuns

